Omówienie
zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym tworzenia zespołów
nauczycieli, powołanych do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach
edukacyjnych, wprowadzonych rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w
sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Wstęp:
Na podstawie
§ 19 ust. 2 w związku z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
(Dz. U. Nr 228, poz. 1487) - dalej r.p.p.p., organizowanie pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, w tym tworzenie zespołu
nauczycieli, jest obowiązkiem dyrektora przedszkola, szkoły i placówki.
Przepisy
r.p.p.p., nie określają specjalnej procedury powoływania zespołu nauczycieli.
Za zespół nauczycieli pracujących z uczniem należy uznać wszystkich nauczycieli
realizujących zadania edukacyjne z uczniami na wszystkich etapach i na
wszystkich poziomach edukacyjnych (w kolejnych klasach), na prowadzonych
zgodnie z ramowymi programami nauczania przedmiotami wynikającymi z podstaw
programowych oraz prowadzących zajęcia dodatkowe, jak również specjalistów
prowadzących zajęcia, np. korekcyjno-kompensacyjne czy rewalidacyjne.
Nauczyciele i specjaliści, podczas prowadzenia swoich zajęć na bieżąco
obserwują postępy dydaktyczne, uzdolnienia i zainteresowania uczniów oraz
rozpoznają potrzeby edukacyjne. Powinni zatem współpracować.
Kiedy
nauczyciel zasygnalizuje dyrektorowi konieczność objęcia ucznia pomocą, wtedy
wszyscy, którzy prowadzą zajęcia spotykają się, by dokonać analizy sytuacji
ucznia i wskazać najbardziej pożądane formy pomocy. Dyrektor przedszkola,
szkoły i placówki niezwłocznie po uzyskaniu informacji dotyczącej rozpoznanych
przez tych nauczycieli, specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia, inicjuje
zespołowe spotkanie całego zespołu prowadzącego zajęcia z dzieckiem/uczniem, w
celu dokonania jak najlepszej dla niego organizacji potrzebnych form pomocy.
Dla ucznia
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, który nie posiada orzeczenia lub opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznych dyrektor tworzy zespół niezwłocznie po
przekazaniu przez nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę
informacji o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną (§ 19
ust. 2 pkt 2 r.p.p.p.). Natomiast dla ucznia posiadającego orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie
indywidualnego nauczania lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
poradni specjalistycznej dyrektor tworzy zespół nauczycieli niezwłocznie po
otrzymaniu orzeczenia lub opinii, dyrektor przedszkola, szkoły i placówki (§ 19
ust. 2 pkt 1 r.p.p.p.).
Dyrektor
przedszkola, szkoły lub placówki powołuje także koordynatora pracy zespołu.
Pracę kilku zespołów może koordynować także jedna osoba (§ 19 ust. 3 r.p.p.p.).
Na podstawie
§ 23 ust. 4 r.p.p.p., dyrektor przedszkola lub szkoły decyduje o wcześniejszym
zakończeniu udzielania uczniowi danej formy pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, na podstawie okresowej oceny działań pomocowych.
Moim
zdaniem, dyrektor szkoły lub placówki powołuje zespół nauczycieli dostosowany
do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych ucznia. Sposób powołania
tego zespołu, może być określony w statucie szkoły (na podstawie regulacji
obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21
maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych
szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.), który brzmi: „Nauczyciele
prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w
szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz
jego modyfikowanie w miarę potrzeb.) – w statutach: przedszkola – w rozdziale
określającym szczegółowy zakres zadań nauczycieli, szkoły podstawowej i liceum
uzupełniającego - § 14, gimnazjum, technikum i szkoły policealnej - § 16,
liceum ogólnokształcącego, profilowanego i technikum uzupełniającego - § 15,
zasadniczej szkoły zawodowej - § 17, oraz specjalnej szkoły przysposabiającej
do pracy - § 13.
Ponadto,
dyrektor przedszkola, szkoły i placówki, na podstawie zaleceń zespołu wpisanych
do Karty potrzeb, ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy
pomocy będą realizowane.
Wymiar
godzin zajęć z uczniami, u których występują specjalne potrzeby rozwojowe i
edukacyjne, ustalany jest z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora
szkoły, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982
r.- Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn.
zm.).
1. Harmonogram tworzenia
zespołów i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
Od 1
września 2011 r. pomoc psychologiczno-pedagogiczna prowadzona na zasadach ww.
przepisów jest organizowana przez dyrektorów przedszkoli i gimnazjów wszystkich
typów, dyrektorów placówek (młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych
ośrodków socjoterapeutycznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych,
specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych),
jak również dyrektorów szkół specjalnych podstawowych i ponadgimnazjalnych oraz
dyrektorów tych szkół ogólnodostępnych - podstawowych i ponadgimnazjalnych, w
których są zorganizowane oddziały specjalne.
W tym celu w
terminie do 31 marca 2010 r. dyrektorzy ww. przedszkoli i szkół powinni
utworzyć dla uczniów zespoły nauczycieli.
W przypadku,
kiedy ww. szkoły już w roku szkolnym 2010/2011 obejmowały uczniów pomocą
psychologiczno-pedagogiczną, utworzone przez dyrektora zespoły dokonają oceny
efektywności tej pomocy i na tej podstawie ustalą:
–
zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na
indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w
tym jego uzdolnienia,
–
zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię, zalecenia zawartych w orzeczeniu
lub opinii,
–
w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej zaplanują działania z
zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposób ich realizacji.
W terminie
do dnia 30 kwietnia 2011 r.
dyrektorzy ww. przedszkoli, szkół i placówek w arkuszu organizacji przedszkola,
szkoły i placówki uwzględnią wymiar godzin poszczególnych form pomocy
psychologiczno-pedagogicznej ustalonej dla uczniów (na podstawie zaleconych
przez zespoły form, sposobów i okresów udzielania pomocy) od 1 września roku
szkolnego 2011/2012 i przedstawią do zatwierdzenia przez organy prowadzące.
–
niezwłocznie po zatwierdzeniu przez organy prowadzące arkuszy organizacji
przedszkoli, szkół i placówek na rok szkolny 2011/2012 dyrektorzy poinformują
rodziców uczniów albo pełnoletnich uczniów (na piśmie) o planowanej 1 września
2011 r. dla ucznia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym o ustalonych
formach, sposobach i okresach udzielania oraz wymiarze godzin poszczególnych
form pomocy.
–
w terminie do dnia 30 września 2011 r. zespoły nauczycieli opracują dla
uczniów plany działań wspierających realizowane w roku szkolnym 2011/2012.
Dyrektorzy
szkół podstawowych i szkół ponadgimnazjalnych utworzą zespoły w terminie do
dnia 31 marca 2012 r. Wyjątkiem w tym wypadku są szkoły podstawowe i szkoły
ponadgimnazjalne specjalne oraz szkoły podstawowe i ponadgimnazjalne
ogólnodostępne, które w związku z funkcjonowaniem w nich oddziałów specjalnych
miały obowiązek utworzenia zespołów w terminie do 31 marca 2010 r. Tryb
postępowania zespołów powołanych przez dyrektorów ww. szkół jest zgodny z
przedstawionym powyżej harmonogramem działań dla roku 2011 (§ 37 r.p.p.p.).
2. Planowanie przez zespół
nauczycieli udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w
przedszkolu, szkole i placówce
Planowanie
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi należy do zadań zespołu
składającego się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz
specjalistów (§ 19 ust. 1 r.p.p.p.). Zespół ww. nauczycieli m.in..: ustala
zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na
jego indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia, jak również określa oraz planuje
działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposób ich realizacji. (§
20 ust. 1 r.p.p.p.).
Dla ucznia
ze specjalnymi i specyficznymi (np. dysleksja) potrzebami edukacyjnymi zespół
opracowuje plan działań zawierający:
1) cele do osiągnięcia w zakresie, w którym
uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
2) działania realizowane z uczniem w ramach
poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi pomocy
psychologiczno-pedagogicznej,
3) metody pracy z uczniem,
4) zakres dostosowania wymagań edukacyjnych
wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, o którym mowa w
przepisach w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
publicznych, 5) działania wspierające rodziców ucznia,
6) w zależności od potrzeb, zakres
współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami
specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami
pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i
młodzieży.
Zespół
nauczycieli i specjalistów określa w planie działań także działania wspierające
rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi
instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Zespoły
utworzone dla uczniów mających jednorodne indywidualne potrzeby rozwojowe i
edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne zespoły mogą opracować plan działań
wspierających wspólny dla tych uczniów (§ 22 ust. 1 r.p.p.p.).
Dla ucznia
posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zespół określa, indywidualny
program edukacyjno-terapeutyczny, w którym uwzględnia również działania
wspierające rodziców ucznia oraz, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania
z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi
instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży (§ 22 ust. 3
r.p.p.p.).
Po upływie
okresu, ustalonego przez dyrektora szkoły, udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w danej formie zespół oceni jej skuteczność i
efektywność oraz wskaże zasadność kontynuacji lub modyfikację dotychczasowych
działań wobec ucznia. Dokonując oceny udzielanej pomocy, zespół określa wnioski
i zalecenia dotyczące dalszej pracy z uczniem, w tym zalecane formy, sposoby i
okresy udzielania uczniowi dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 23
ust. 3 r.p.p.p.). Zgodnie z § 25 r.p.p.p., nauczyciele pracują w zespole,
podczas spotkań zwoływanych przez osobę koordynującą, w miarę potrzeb. Przepis
§ 27 ust. 1 r.p.p.p. stanowi, iż zespół zakłada i prowadzi kartę indywidualnych
potrzeb ucznia. Karta indywidualnych potrzeb ucznia jest dokumentem, który dołącza
się do dokumentacji badań i czynności uzupełniających prowadzonych z uczniem na
podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola,
szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i
opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225 z późn. zm).
Po zakończeniu uczęszczania przez ucznia do przedszkola, szkoły oraz w
przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola lub szkoły w dokumentacji
przedszkola lub szkoły pozostaje kopia karty. Jej oryginał otrzymują rodzice
ucznia albo pełnoletni uczeń. Za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego
ucznia dyrektor przedszkola lub szkoły, do której uczeń uczęszczał może
przekazać kopię karty do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczeń
został przyjęty na kolejny etap edukacji.(§ 28 r.p.p.p.)
3. Udzielanie uczniom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce
Zgodnie z
przepisami § 4 ust. 2 r.p.p.p., udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
należy do obowiązków nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz
specjalistów (psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych)
wykonujących w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Rozpoznanie
zainteresowań i uzdolnień uczniów, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, oraz
zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień
uczniów prowadzą nauczyciele na wszystkich poziomach edukacyjnych. Taki sam
tryb działania powinien być realizowany w przypadku, kiedy uczeń dostarcza do
szkoły opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie dostosowania
nauczania do jego potrzeb lub potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną
wynika z rozpoznania dokonanego w szkole. Przepis § 5 r.p.p.p. stanowi, iż
pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana z inicjatywy: samego
ucznia, który zgłasza jakieś trudności edukacyjne, rodziców ucznia,
nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzącego
zajęcia z uczniem, poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej, asystenta edukacji romskiej oraz pomocy nauczyciela.
Formami
pomocy psychologiczno-pedagogicznej stosowanymi w przedszkolu, szkole i
placówce w pracy z uczniami mogą być:
–
klasy terapeutyczne, z tym, że objęcie ucznia nauką w klasie terapeutycznej
wymaga opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej (§ 7 ust. 8 r.p.p.p.). Nauka ucznia w klasie terapeutycznej
oraz udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych i zajęciach
specjalistycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć
edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń
stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy
psychologiczno-pedagogicznej (§ 15 r.p.p.p.).
–
zajęcia rozwijające uzdolnienia, które organizuje się dla uczniów szczególnie
uzdolnionych oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba
uczestników zajęć wynosi do 8 (§ 8 r.p.p.p.),
–
zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, które organizuje się dla uczniów mających
trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających
z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego (§ 9
r.p.p.p.),
–
zajęcia specjalistyczne, tym: korekcyjno-kompensacyjne, które organizuje się
dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami
w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 (§ 10 r.p.p.p.).
Zarówno
zajęcia rozwijające uzdolnienia, jak zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz
zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający
kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć (§ 14 r.p.p.p.)
–
zajęcia logopedyczne, które organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy,
które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba
uczestników zajęć wynosi do 4 (§ 11 r.p.p.p.), socjoterapeutyczne i inne
zajęcia o charakterze terapeutycznym, które organizuje się dla uczniów z
dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba
uczestników zajęć wynosi do 10 (§ 12 r.p.p.p.), jak również oraz porady i
konsultacje.
W przypadku
uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych – zajęcia edukacyjno-zawodowe
związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i
kariery zawodowej (§ 6 ust. 1 i 2 r.p.p.p.). Zgodnie z § 16 r.p.p.p., zajęcia
te organizuje się w celu wspomagania uczniów gimnazjum i szkoły
ponadgimnazjalnej w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy
wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Zajęcia prowadzą nauczyciele, wychowawcy
grup wychowawczych i specjaliści.
Porady i
konsultacje dla uczniów oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla
rodziców uczniów i nauczycieli prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup
wychowawczych i specjaliści. Rodzicom uczniów i nauczycielom
psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w formie porad, konsultacji,
warsztatów i szkoleń.
W sytuacjach
kryzysowych zespół podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne (§ 24
r.p.p.p.). Należy dodać, ze rozporządzenie wyraźnie podkreśla, iż godzina zajęć
rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut,
natomiast godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut.(§ 13 ust. 1 r.p.p.p.).
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w
czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych
zajęć, o czym stanowi § 13 ust. 2 r.p.p.p.
4. Co zawiera Karta indywidualnych potrzeb
Dla ucznia
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zespół zakłada Kartę Indywidualnych
Potrzeb Ucznia, stanowiącą również podstawę ustalania wymagań dostosowanych
(co nie oznacza ich obniżania)do indywidualnych potrzeb psychofizycznych dzieci
i młodzieży, bądź przydzielania im dodatkowych godzin czy odpowiedniego
wyposażenia. Ideą karty jest bowiem zebranie wszystkich zgromadzonych o uczniu
informacji i wykorzystane ich w celu optymalizacji oddziaływań
dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli oraz udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej. W karcie powinny się znaleźć informacje dotyczące
potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wynikającej z
opinii poradni lub stwierdzonej w wyniku obserwacji przez nauczycieli i
specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem w przedszkolu lub szkole, zakres
w którym uczeń wymaga wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jego predyspozycje
i wybitne uzdolnienia, które należy rozwijać, okresowe oceny efektywności
działań podejmowanych wobec ucznia, wnioski i zalecenia do dalszej pracy. Tak
przygotowana dokumentacja będzie stanowiła cenne źródło informacji dla
rodziców, nauczycieli i specjalistów. Karta może też być pomocna dla rodziców
współuczestniczących w realizacji zaleceń dotyczących objęcia ich dziecka
odpowiednimi formami pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Analiza informacji
zawartych w karcie służyć będzie również do oceny zainteresować i aspiracji
ucznia podczas indywidualnych konsultacji dotyczących wyboru przez niego
kierunku kształcenia i zawodu.
Ustalenia
zawarte w karcie pomogą w opracowaniu dla uczniów planu działań wspierających,
zawierającego, w szczególności, działania realizowane z uczniem, metody pracy i
zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych tego ucznia.
5. Opracowanie i realizacja
indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
Na podstawie
wymienionych w pkt. 3. niniejszego opracowania przepisów (str. 3 i 4)
obowiązkiem nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne oraz nauczycieli i
specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne jest znać treść i zalecenia
wynikające z wydanego dziecku przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz we współpracy z rodzicami
(prawnymi opiekunami) ucznia rozpoznawać potrzeby rozwojowe i możliwości
edukacyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, organizować i prowadzić
zajęcia edukacyjne i pracę wychowawczą, w szczególności, opracować dla każdego
ucznia i realizować indywidualny program edukacyjny, uwzględniający
dostosowanie programów: wychowania przedszkolnego lub nauczania, programu
wychowawczego i programu profilaktyki, do indywidualnych potrzeb edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży. Uczniowie ci wymagają
jednocześnie stosowania specjalnej organizacji nauki oraz metod pracy dostosowanych
do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz predyspozycji
prowadzonej zarówno przez szkoły ogólnodostępne, jak również szkoły lub
oddziały integracyjne, szkoły lub oddziały specjalne i ośrodki specjalne
(młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne
ośrodki szkolno-wychowawcze). Na podstawie nowego rozporządzenia w sprawie
udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dotychczasowy
indywidualny program edukacyjny będzie nosił nazwę programu
edukacyjno-terapeutycznego. Zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących z
danym uczniem zajęcia, na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno–
pedagogicznej, czy też podczas bieżącej pracy z uczniem, rozpoznaje
zainteresowania, szczególne uzdolnienia, trudności w uczeniu się, czy też
innego rodzaju indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
danego ucznia, przekazuje informacje o potrzebie objęcia takiego ucznia pomocą
i wsparciem dyrektorowi przedszkola lub szkoły, odpowiedzialnemu za jej
zorganizowanie. Pozwala to na szybkie i efektywne zareagowanie na potrzeby
ucznia, a następnie objęcie go, bez zbędnej zwłoki, zajęciami rewalidacyjnymi
oraz innymi o charakterze terapeutycznym. W przypadku, kiedy dany uczeń nie
posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego niezbędne jest
poinformowanie rodziców o konieczności przeprowadzenia specjalistycznej
diagnozy przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno –
pedagogicznej. Zespół nauczycieli pracujących z uczniem, po dokonaniu
wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia opracowuje
indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Program opracowuje się na okres,
na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie
dłuższy jednak niż etap edukacyjny. Nie rzadziej niż raz w roku szkolnym zespół
dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia,
uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej
uczniowi. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny powinien zawierać:
–
treści programowe odpowiednie dla przedszkola lub typu szkoły oraz
niepełnosprawności ucznia wynikające z podstawy programowej określonej
rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17), dostosowane do
indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości ucznia. (szczegółowe warunki i
tryb dopuszczania do użytku w danej szkole programów nauczania przez dyrektora
szkoły oraz m.in. szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać dopuszczane do
użytku szkolnego programy określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów
wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku
szkolnego podręczników (Dz. U. Nr 89, poz. 730),
–
zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia, w tym ewentualne zwolnienie ucznia z nauki drugiego
języka obcego (dotyczy ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego z uwagi na niepełnosprawności sprzężone lub autyzm, w tym zespół
Aspergera, jak również ucznia z lekkim upośledzeniem umysłowym),
–
specjalne formy, metody i zajęcia rewalidacyjne niezbędne dla zapewnienia
wymaganego uczniowi i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym rozwijania
jego predyspozycji i uzdolnień,
–
rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących
zajęcia z uczniem,
–
formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej
oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane,
ustalone przez dyrektora,
–
działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami
doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami
działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
–
zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne oraz inne zajęcia odpowiednie ze
względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne ucznia,
–
zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji
zadań.
Na
szczególne podkreślenie zasługuje zespołowa formuła pracy nauczycieli i
specjalistów. Oni przecież codziennie współpracują z uczniem. Prowadzą lekcje,
zajęcia dodatkowe i najlepiej wiedzą czy dany uczeń potrzebuje pomocy, czy nie.
6.
Podsumowanie
Przepisy
dotyczące powoływania zespołu nauczycieli pracujących z uczniem nawiązują do
wypracowanych w przedszkolach, szkołach i placówkach, w tym specjalnych dobrych
praktyk pracy z uczniem wymagającym pomocy. Zespół nauczycieli już dziś
umocowany jest w przepisach dotyczących ramowych statutów szkół oraz
organizacji kształcenia i wychowania w szkołach specjalnych oraz w ośrodkach.
Nauczyciele i specjaliści tworzący zespół, po dokonaniu analizy poziomu
wiadomości, umiejętności i funkcjonowania danego ucznia oraz określeniu
trudności, na jakie napotykają w pracy z uczniem, będą mogli zaplanować
indywidualną ścieżkę edukacyjną bądź edukacyjno-terapeutyczną danego ucznia,
uwzględniającą zdiagnozowane (przez samych nauczycieli) potrzeby zarówno w
przedszkolu, jak i w szkole oraz uwzględnić zalecenia wynikające z orzeczenia
lub opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. O rozpoznaniu u
ucznia specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych poinformują dyrektora,
który tak jak dotychczas, jest odpowiedzialny za organizację pomocy dla ucznia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz