Jak
należy w szkole ogólnodostępnej (technikum) dostosować wymagania podstawy
programowej kształcenia ogólnego do możliwości ucznia z orzeczeniem o potrzebie
kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową i osłabione
możliwości intelektualne?
Odpowiedź
Szkoła
ogólnodostępna powinna dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych niepełnosprawnego ucznia.
Uzasadnienie
Niepełnosprawne
dzieci i młodzież mają możliwość kształcenia się w szkołach ogólnodostępnych,
szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych
- § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w
sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz.
1490). Uczeń niepełnosprawny to uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wydane przez zespól orzekający poradni psychologiczno -
pedagogicznej. Takie orzeczenie otrzymuje uczeń wymagający specjalnych metod i
form pracy oraz organizacji nauki.
Zgodnie
z § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008
r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w
publicznych poradniach (Dz. U. Nr 173, poz. 1072) - r.o.o.w.z. w orzeczeniu o
potrzebie kształcenia specjalnego określa się zalecane:
- warunki realizacji potrzeb edukacyjnych,
formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych
możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
- najkorzystniejsze dla dziecka formy
kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami
integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole
integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale
specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w
młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub
specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.
W
myśl postanowień § 9 ust. 1 r.o.o.w.z. orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu
kształcenia w danej szkole.
Na
dyrektorze szkoły organizującym kształcenie specjalne spoczywa obowiązek
zapewnienia uczniowi:
- dostosowania wymagań do jego indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych,
- udziału w zajęciach rewalidacyjnych
(rozwijające, kompensujące, korygujące, usprawniające, terapeutyczne i
wyrównujące),
- możliwość wydłużenia etapu edukacyjnego,
- pomocy psychologiczni - pedagogicznej
rodzicom i nauczycielom,
- odpowiednich pomocy dydaktycznych,
- w miarę możliwości likwidacji barier
architektonicznych.
Nauczyciele
uczący ucznia niepełnosprawnego zobowiązani są do opracowania programów
nauczania dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia, zawierających cele
szczegółowe, treści nauczania, metody i formy pracy oraz procedury osiągania
celów.
Zgodnie
§ 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej dnia 30 kwietnia 2007 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i
słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.) - dalej r.w.s.o. nauczyciel jest
obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o
których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 r.w.s.o., do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i
odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające
sprostanie tym wymaganiom. Natomiast, zgodnie z ust. 3 r.w.s.o. w przypadku
ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w §
4 ust. 1 pkt 1 r.w.s.o., do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i
edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
Ucznia
niepełnosprawnego obowiązują te same przedmioty nauczania tak jak uczniów
pełnosprawnych. Będzie je realizował zgodnie z dostosowanymi treściami
programowymi w miarę swoich możliwości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz