Indywidualny tok nauki dla ucznia.
Na
podstawie przepisów § 3 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na
indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub
toku nauki (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28) - dalej r.z.i.p.n., uczeń może
realizować indywidualny program lub tok nauki na każdym etapie edukacyjnym i w
każdym typie szkoły na wniosek złożony do dyrektora szkoły za pośrednictwem
wychowawcy klasy m.in. przez ucznia, rodziców czy wychowawcę klasy. Wychowawca
klasy dołącza do wniosku informację o dotychczasowych osiągnięciach ucznia oraz
opinię o predyspozycjach, możliwościach i oczekiwaniach ucznia.
Dyrektor
może zezwolić na indywidualny program lub tok nauki po upływie co najmniej
jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach - po śródrocznej klasyfikacji
ucznia.
Natomiast
z § 7 r.z.i.p.n. wynika, kiedy dyrektor szkoły zezwala na indywidualny program
lub tok nauki.
Po
udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, dyrektor szkoły
wyznacza uczniowi nauczyciela-opiekuna i ustala zakres jego obowiązków (§ 8
r.z.i.p.n.).
Z §
2 r.z.i.p.n. wynika, że uczeń, któremu dyrektor zezwolił na indywidualny tok
nauki kształci się w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących
zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy.
Nauczyciel
prowadzący zajęcia edukacyjne opracowuje dla ucznia - indywidualny program
nauki lub akceptuje program, który uczeń ma realizować pod jego kierunkiem,
opracowany poza szkołą. Indywidualny program opracowany dla ucznia nie może
obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów
nauczania ustalonego dla danej klasy. W pracy nad indywidualnym programem nauki
może uczestniczyć nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w szkole wyższego
stopnia, nauczyciel doradca metodyczny, psycholog, pedagog zatrudniony w szkole
oraz zainteresowany uczeń. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może
uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo
wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole
wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym
zakresie (§ 9 r.z.i.p.n.). Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia
realizującego indywidualny tok nauki odbywa się na warunkach i w sposób
określony w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30
kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w
szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.) - dalej r.w.o.k.u.,
jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego.
Z
r.z.i.p.n. wynika, że indywidualny tok nauki jest procesem kształcenia ucznia o
wybitnych uzdolnieniach dostosowanym do jego indywidualnych potrzeb i
możliwości. Indywidualny tok nauki danego przedmiotu może być realizowany
według standardowego szkolnego programu nauczania lub indywidualnego programu
nauki.
Cele
i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające m.in.
szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów, regulacje związane z organizacją
zajęć dodatkowych dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, w tym
procedur związanych z udzielaniem zezwoleń na indywidualny program lub tok
nauki oraz organizacją indywidualnego programu lub toku nauki, jak również
organizowania konkursów i olimpiad przedmiotowych, powinny wynikać ze statutu
szkoły opracowanego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz
publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.). Szczegółową organizację
nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji
szkoły opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania -
do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ
prowadzący do dnia 30 maja danego roku. Na podstawie zatwierdzonego arkusza
organizacji dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy,
ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
Organizacja,
forma i zasięg olimpiad, konkursów i turniejów regulowana jest natomiast
zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
29 stycznia 2002 r. sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów,
turniejów i olimpiad (Dz. U. Nr 13, poz. 125 z późn. zm.) - dalej r.s.p.k. Dla
przykładu § 15 r.s.p.k., gdy w szkole, do której uczeń uczęszcza, nie
organizuje się konkursu, olimpiady lub turnieju, uczeń może do nich przystąpić
w szkole wskazanej przez dyrektora szkoły. Uczniowie przystępują do zawodów
dobrowolnie. Dyrektor szkoły informuje uczniów o organizacji, terminach
przeprowadzania i warunkach udziału w konkursach, olimpiadach i turniejach. Z §
16 r.s.p.k. wynika natomiast, że komitet główny olimpiady lub turnieju gromadzi
dokumentację dotyczącą olimpiady lub turnieju, a w szczególności dokumentację w
sprawie powołania olimpiady lub turnieju, w tym prace pisemne uczestników.
Zakres obowiązków opiekuna .
Uczeń realizujący indywidualny tok nauki
(zawsze na wniosek i na podstawie zezwolenia dyrektora szkoły) kształci się
według systemu dostosowanego do swoich indywidualnych potrzeb - innego niż
udział w szkolnych obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Indywidualny tok nauki
może dotyczyć zakresu jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć
edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy (§ 2
ust. 1 r.i.p.t.n.). Może on realizować w ciągu jednego roku szkolnego program
nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany
w czasie całego roku szkolnego. Jest to zatem taka forma realizacji obowiązku
szkolnego lub nauki, której celem jest przede wszystkim umożliwienie uczniom
szczególnie uzdolnionym przyspieszonego ukończenia poszczególnych etapów
kształcenia.
Zakres obowiązków wyznaczony
nauczycielowi-opiekunowi powinien być spójny z zakresem realizowanych zajęć, w
tym np. z ustalaniem terminów egzaminów klasyfikacyjnych, prowadzeniem
dokumentacji przebiegu realizacji przez ucznia indywidualnego toki nauki, i in.
wynikających z zadań.
Podkreślić należy, że to dyrektor szkoły jest
kierownikiem zakładu pracy i jednocześnie sprawuje nadzór pedagogiczny nad
realizacją zadań edukacyjnych przez szkołę.
Uzasadnienie
Zakres obowiązków wyznaczony
nauczycielowi-opiekunowi ucznia realizującego indywidualny tok nauczania
powinien być spójny z zakresem jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących
zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy,
czasu realizacji programu nauczania, zakresu dwóch lub więcej klas i w związku
z tym, że uczeń może być klasyfikowany i promowany w czasie całego roku
szkolnego, ustalaniem terminów egzaminów klasyfikacyjnych. Ponadto uczeń
realizujący indywidualny tok nauki może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne
do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na
wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia, albo realizować program w
całości lub w części we własnym zakresie. Jeżeli uczeń o wybitnych
uzdolnieniach jednokierunkowych nie może sprostać wymaganiom zajęć edukacyjnych
nieobjętych indywidualnym programem lub tokiem nauki, nauczyciel prowadzący
zajęcia może - na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego ucznia -
dostosować wymagania edukacyjne z tych zajęć do indywidualnych potrzeb i
możliwości ucznia, z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy
programowej.
Obowiązki nauczyciela-opiekuna powinny wynikać
z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z
2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz z rozporządzeń:
1) r.i.p.t.n.,
2) rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U.
z 2009 r. Nr 4, poz. 17)
3) rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn.
zm.),
4) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z
dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne
przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności
wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz.
225 z
Przeprowadzenie
egzaminu klasyfikacyjnego .
Zgodnie
z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19
grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny
program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki
(Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28) - dalej r.u.z.i.p., uczeń realizujący
indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego niż udział w
obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, w zakresie jednego, kilku lub wszystkich
obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania
dla danej klasy. Uczeń ten może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program
nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany
w czasie całego roku szkolnego. Indywidualny tok nauki może być realizowany
według programu nauczania objętego szkolnym zestawem programów nauczania lub
indywidualnego programu nauki (§ 2 r.u.z.i.p.).
Dyrektor
szkoły, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
wyznacza uczniowi nauczyciela-opiekuna i ustala zakres jego obowiązków (§ 8
r.u.z.i.p.). Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia realizującego
indywidualny program lub tok nauki odbywa się na warunkach i w sposób określony
w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007
r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.) - dalej r.k.p.u., z tym że
uczeń realizujący indywidualny tok nauki, z wyjątkiem ucznia klas I-III szkoły
podstawowej, jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego (§ 11
r.k.p.u.).
Z
przepisów r.k.p.u. wynika m.in., że ocenianie osiągnięć edukacyjnych odbywa się
w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które m.in. obejmuje: formułowanie przez
nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych, ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych według skali
i w formach przyjętych w danej szkole, przeprowadzanie egzaminów
klasyfikacyjnych, ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, ustalanie warunków i trybu
uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, ustalanie
warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach ucznia w
nauce. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut
szkoły, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia (§ 3 r.k.p.u.). Egzamin
klasyfikacyjny dla ucznia realizującego indywidualny tok nauki (§ 17 ust. 4 pkt
1 r.k.p.u.) przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności,
wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych
zajęć edukacyjnych (§ 17 ust. 10 r.k.p.u.).
Treść
przepisu § 17 ust. 9 r.k.p.u. przywołanego w pytaniu nie jest ostateczną
wykładnią sposobu przeprowadzania egzaminów dla ucznia realizującego indywidualny
tok nauki. Jak wskazuje porównanie przepisów rozporządzeń r.u.z.i.p. i r.k.p.u.
uczeń realizujący indywidualny tok nauki może w ciągu jednego roku szkolnego
realizować program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas. Może być
klasyfikowany i promowany w czasie całego roku szkolnego przez nauczyciela
danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły,
nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych. Jednak zasady te
powinny być określone w statucie szkoły w ramach wewnątrzszkolnego systemu
oceniania i promowania uczniów.
Procedura
ubiegania się ucznia o indywidualny program lub indywidualny tok nauczania
Nazwa i
imię szkoły
|
Numer
szkoły
|
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||||
Adres
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Ulica
|
|
Nr
|
|
Kod
pocztowy
|
|
|
-
|
|
|
|
|||||
|
|||||||||||||||
Miejscowość
|
|
Telefon
|
|
||||||||||||
Gmina
|
|
Faks
|
|
||||||||||||
Powiat
|
|
E-mail
|
|
||||||||||||
Województwo
|
|
WWW
|
|
||||||||||||
|
|||||||||||||||
Podstawa
prawna procedury:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28).
Opis
procedury
- Wniosek o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki może złożyć:
-
uczeń, z tym, że uczeń niepełnoletni za zgodą
rodziców;
-
rodzice niepełnoletniego ucznia;
-
wychowawca klasy lub nauczyciel za zgodą
rodziców albo pełnoletniego ucznia.
- Wniosek składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy.
- Wychowawca dołącza do wniosku opinię o predyspozycjach, możliwościach, oczekiwaniach i dotychczasowych osiągnięciach ucznia.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek, dołącza do wniosku indywidualny program nauki lub akceptację indywidualnego programu nauki, opracowanego poza szkołą.
- Dyrektor zwraca się do poradni psychologiczno-pedagogicznej z prośbą o opinię na temat możliwości realizowania przez ucznia indywidualnego programu lub toku nauki.
- Dyrektor zwraca się również do rady pedagogicznej z prośbą o opinię.
- W przypadku, gdy indywidualny program nauki umożliwiałby uczniowi realizację w ciągu jednego roku szkolnego programu z zakresu więcej niż dwóch klas, dyrektor musi również uzyskać pozytywną opinię organu nadzoru pedagogicznego.
- Jeśli opinie poradni i rady pedagogicznej są pozytywne, dyrektor zezwala na indywidualny program lub tok nauki. Zezwolenie jest ważne na czas określony, nie krótszy niż rok.
- Po udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki dyrektor przydziela uczniowi nauczyciela opiekuna.
- Odmowę na przyznanie zezwolenia na indywidualny program nauczania lub tok nauki dyrektor wydaje w formie decyzji administracyjnej z informacją o terminach i trybie odwołania.
Poniżej
w zarysie scharakteryzowane zostaną odpowiednio: "indywidualny program nauki",
"indywidualny tok nauki" oraz "indywidualne nauczanie".
Na
podstawie art.
66 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty na wniosek
lub za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia dyrektor szkoły po zasięgnięciu
opinii rady pedagogicznej i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w
tym poradni specjalistycznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny program
lub tok nauki oraz wyznaczyć nauczyciela-opiekuna. Odmowa udzielenia zezwolenia
następuje w drodze decyzji administracyjnej. Warunki i tryb udzielania zezwoleń
na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacja indywidualnego programu
lub toku nauki, z uwzględnieniem umożliwienia uczniom szczególnie uzdolnionym
rozwoju ich uzdolnień oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie - zostały
określone w wydanym na podstawie art.
66 ust. 2 ustawy o systemie oświaty rozporządzeniu
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie
warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz
organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. Nr 3, poz. 28).
Zgodnie z §
1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia
2001 r. - uczeń realizujący indywidualny program nauki kształci się w zakresie
jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych
w szkolnym planie nauczania dla danej klasy, według programu dostosowanego do
jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych.
Jeżeli
natomiast chodzi o indywidualny tok nauki - zgodnie z §
2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia
2001 r. uczeń realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu
innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, w zakresie jednego,
kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w
szkolnym planie nauczania dla danej klasy; uczeń objęty indywidualnym tokiem
nauki może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z
zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany i promowany w czasie
całego roku szkolnego.
Reasumując
- indywidualny tok nauki oraz indywidualny program nauki (wymagana uchwała rady
pedagogicznej) są trybami nauczania przewidzianymi dla uczniów szczególnie
uzdolnionych, umożliwiającymi takim uczniom rozwój ich uzdolnień oraz
ukończenie szkoły w skróconym czasie.
Jeżeli
natomiast chodzi o indywidualne nauczanie, którym obejmuje się dzieci i
młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie
do szkoły - warunki zezwolenia na taki tryb nauczania oraz zasady organizacji
takiego trybu określają przepisy art.
71b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz wydanego na podstawie
art.
71b ust. 6 ustawy o systemie oświaty - rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie
kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz
wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także
szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego
nauczania (Dz. U. Nr 13, poz. 114, z późn. zm.).
Zgodnie
z art.
71b ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia
uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. W zależności od
rodzaju choroby ("stanu zdrowia" uniemożliwiającego lub znacznie
utrudniającego uczęszczanie do szkoły) - dzieciom i młodzieży organizuje się
kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w
dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i
resocjalizację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę. Na podstawie art.
71b ust. 3 ustawy o systemie oświaty - orzeczenia o potrzebie
indywidualnego nauczania wydają zespoły orzekające działające w publicznych
poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych.
Od orzeczeń potrzebie indywidualnego nauczania rodzice dziecka mogą złożyć w
terminie 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia odwołanie do kuratora oświaty.
Zgodnie z ust.
5c powyższego przepisu ustawy o systemie oświaty - dyrektor szkoły, której
uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, organizuje takie
nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym. Zasady organizowania
indywidualnego nauczania określają odrębne przepisy - tj. rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie
sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.
U. Nr 23, poz. 193).
Na
podstawie §
4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001
r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego
nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania opinii o potrzebie wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania do
kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania - orzeczenia o potrzebie
indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia
lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły wydają zespoły orzekające w
publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych
poradniach specjalistycznych. Zespoły wydają orzeczenia oraz opinie na wniosek
rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.
Na
podstawie §
7 ust. 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001
r. orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się na czas
określony, wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia ucznia (zaświadczenie, o
którym mowa w §
5 ust. 4 rozporządzenia). Wzór orzeczenia określa załącznik
nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001 r.
w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego
nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania opinii o potrzebie wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania do
kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania.
Zatem
cechą orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania jest
"czasowość" takiego orzeczenia. Natomiast jeżeli w związku ze zmianą
okoliczności stanowiących podstawę wydania orzeczenia o potrzebie
indywidualnego nauczania ustanie potrzeba indywidualnego nauczania, zespół, na
wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje orzeczenie uchylające orzeczenie
o potrzebie indywidualnego nauczania. Orzeczenie uchylające wydaje się na wniosek
rodziców (prawnych opiekunów) - na zasadach jak przy wniosku o orzeczenie o
potrzebie indywidualnego nauczania.
Reasumując,
w świetle przedstawionej powyżej charakterystyki instytucji:
"indywidualnego programu nauki", "indywidualnego toku
nauki" oraz "indywidualnego nauczania", a także w świetle wzorów
świadectw szkolnych stanowiących załącznik
nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 marca
2005 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i
innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania
duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu
prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności (Dz.
U. Nr 58, poz. 504) - należy stwierdzić, że w przypadku indywidualnego
nauczania - na świadectwie ukończenia szkoły oraz na szkolnym świadectwie
promocyjnym nie umieszcza się żadnej adnotacji odnośnie tego czy uczeń był
objęty indywidualnym nauczaniem. Oczywiście stosowaną adnotacje umieszcza się w
przypadku "indywidualnego programu nauki" oraz "indywidualnego
toku na
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz