1. Ramy
prawne
Indywidualne
nauczanie adresowane do uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie
utrudnia uczęszczanie do szkoły, ma już swoje pewne utrwalone miejsce w
systemie prawa oświatowego, natomiast w drodze nowelizacji z dnia 7 września
2007 r. do systemu oświaty zostało wprowadzone indywidualne obowiązkowe roczne
przygotowanie przedszkolne.
Indywidualne
obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne jest adresowane do dzieci
pięcioletnich, które nie mogą realizować obowiązku rocznego przygotowania
przedszkolnego (tzw. zerówka) ze względu na stan zdrowia uniemożliwiający lub
znacznie utrudniający uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego
zorganizowanego w szkole podstawowej.
Zgodnie z
przepisami ustawy o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2572 z późn. zm.) – dalej u.s.o., wszystkie dzieci i młodzież objęte
odpowiednio:
- obowiązkiem
rocznego przygotowania przedszkolnego - dzieci pięcioletnie - na podstawie art.
14 ust. 3 u.s.o.;
- obowiązkiem
szkolnym - uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów - na podstawie art. 15 i
art. 16 ust. 5 u.s.o.;
- obowiązkiem
nauki - uczniowie szkół ponadgimnazjalnych - na podstawie art. 15 i art. 16
ust. 5a u.s.o.,
w sytuacji
pogorszenia stanu zdrowia w stopniu uniemożliwiającym lub znacznie
utrudniającym uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, mają zagwarantowaną
możliwość kontynuowania nauki w warunkach dostosowanych do ich stanu zdrowia.
Przepisy
u.s.o. upoważniają Ministra Edukacji Narodowej do wydania rozporządzeń
określających m.in. tryb orzekania o potrzebie indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania (art. 71b ust.
6 u.s.o.) oraz sposób organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania (art. 71b ust. 8
u.s.o.).
Reasumując,
ramy prawne w zakresie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego i indywidualnego nauczania obejmują:
· art. 71b u.s.o.;
· wydane na podstawie art. 71b ust. 6 u.s.o. rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii
wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach
psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072) - dalej r.o.p.p.p.,
które obowiązuje od dnia 15 października 2008 r.;
· wydane na podstawie art. 71b ust. 8 u.s.o. rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu
organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 175,
poz. 1086) - dalej r.i.n., które obowiązuje od dnia 16 października 2008 r.
2. Orzekanie
W razie, gdy
stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do
przedszkola lub szkoły, zespół orzekający działający w publicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym w poradni specjalistycznej, wydaje
orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego albo orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – podstawa
prawna art. 71b ust. 3 u.s.o.
Właściwość
zespołów orzekających:
a) właściwość
rzeczowa
Orzeczenia o
potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia
uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w
szkole podstawowej oraz orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla
dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia
uczęszczanie do szkoły, wydają zespoły orzekające działające we wszystkich
publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz w tych publicznych
poradniach specjalistycznych, którym zadanie orzekania o potrzebie
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i
indywidualnego nauczania, zostało wyznaczone przez kuratora oświaty, za zgodą
organu prowadzącego poradnię specjalistyczną.
b) właściwość
miejscowa ogólna
- orzeczenia
o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
Orzeczenia o
potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
wydają zespoły orzekające działające w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
- orzeczenia
o potrzebie indywidualnego nauczania
Orzeczenia o
potrzebie indywidualnego nauczania wydają zespoły orzekające działające w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych właściwych ze względu na siedzibę szkoły ucznia
znajdującą się na terenie działania poradni psychologiczno-pedagogicznej.
c) właściwość
miejscowa wyłączna
- dzieci
niewidome i słabo widzące, niesłyszące i słabo słyszące, dzieci z autyzmem
Orzeczenia
dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz
dla dzieci z autyzmem wydają zespoły orzekające działające w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organu
prowadzącego poradnię.
d) właściwość
miejscowa przemienna
-
wychowankowie burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych ośrodków
szkolno-wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków socjoterapii
Orzeczenia w
przypadku uczniów będących wychowankami burs, domów wczasów dziecięcych,
specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków
socjoterapii, wydają zespoły orzekające działające w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych właściwych ze względu na:
- siedzibę
placówki, w której uczeń przebywa, lub
- miejsce
zamieszkania ucznia.
3) brak
właściwości
W sytuacji,
gdy rodzice (prawni opiekunowie) dziecka złożą wniosek o wydanie orzeczenia o
potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania do zespołu niewłaściwego
do jego rozpatrzenia, wówczas dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej,
niezwłocznie, przekazuje wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w
której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku. O przekazaniu wniosku
dyrektor poradni zawiadamia rodziców.
Jeżeli z
treści wniosku rodziców wynika, że wniosek nie dotyczy wydania orzeczenia o
potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, wówczas dyrektor poradni
psychologiczno-pedagogicznej zwraca wniosek rodzicom wraz z wyjaśnieniem
przyczyny zwrotu wniosku oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia
sprawy.
Zespoły
orzekające powołuje dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej. W skład
zespołu wchodzą jako przewodniczący zespołu orzekającego - dyrektor poradni lub
upoważniona przez niego osoba, oraz jako członkowie zespołu - psycholog,
pedagog oraz lekarz. Ponadto w skład zespołu orzekającego mogą wchodzić inni
specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
Zadaniem
przewodniczącego zespołu orzekającego jest kierowanie pracą zespołu. Zespół
wydaje orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego
nauczania większością głosów. Natomiast w przypadku równej liczby głosów,
rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.
Wniosek
rodziców (prawnych opiekunów) o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub orzeczenia o potrzebie
indywidualnego nauczania (wraz z dołączonymi zaświadczeniami lekarskimi)
przewodniczący zespołu orzekającego kieruje do członków zespołu oraz ustala
termin posiedzenia zespołu. O terminie posiedzenia zespołu orzekającego
przewodniczący zespołu zawiadamia rodziców. Mogą oni wziąć udział w posiedzeniu
zespołu i przedstawić swoje stanowisko.
Z posiedzenia
zespołu orzekającego sporządza się protokół. Protokół zawiera w szczególności
informację o podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem oraz informację o
zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego
rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem. Protokół podpisują przewodniczący i
członkowie zespołu.
Treść
orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania
przygotowuje członek zespołu orzekającego wyznaczony przez przewodniczącego.
Zespoły
orzekające działają na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka o wydanie
orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
W razie
potrzeby wydania dziecku jednocześnie orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego i orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego i orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania - wówczas rodzice
dziecka występują do zespołu orzekającego z odrębnymi wnioskami odnoszącymi się
odpowiednio do potrzeby kształcenia specjalnego oraz indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo indywidualnego
nauczania.
W następstwie
złożenia odrębnych wniosków zespół orzekający wydaje odrębne orzeczenia, według
odrębnych wzorów, tj. określonych w załącznikach nr 1, 2 i 3 do r.o.p.p.p.
Wniosek o
wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego
nauczania zawiera:
· imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce
zamieszkania, a w przypadku ucznia - również nazwę i adres szkoły oraz
oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza, a także nazwę zawodu - w przypadku
ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie;
· imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich
zamieszkania;
· określenie celu i przyczyny, dla której niezbędne jest uzyskanie
orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania;
· podpis wnioskodawcy.
Do wniosku o
wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego
nauczania należy dołączyć wydane przez lekarza zaświadczenie o stanie zdrowia
dziecka, w którym lekarz określa:
· okres - nie krótszy jednak niż 30 dni - w którym stan zdrowia
dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, oddziału
przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej lub szkoły;
· rozpoznanie choroby lub innej przyczyny powodującej, że stan zdrowia
dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola,
oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej lub szkoły;
· zakres, w jakim dziecko, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia
uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w
szkole podstawowej, może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest
podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą
wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub
oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej;
· zakres, w jakim uczeń, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie
do szkoły, może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych,
organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu
w szkole.
W przypadku
ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie - tj. ucznia zasadniczej szkoły
zawodowej, liceum profilowanego, technikum, technikum uzupełniającego, szkoły
policealnej – rodzice ucznia dołączają do wniosku o wydanie orzeczenia o
potrzebie indywidualnego nauczania zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny
pracy określające możliwość dalszej realizacji przez ucznia praktycznej nauki
zawodu.
Jeżeli nie
dołączono do wniosku zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia ucznia lub
zaświadczenia lekarza medycyny pracy określającego możliwość dalszej realizacji
praktycznej nauki zawodu przez ucznia, wówczas przewodniczący zespołu
orzekającego wzywa wnioskodawcę (rodziców) do przedstawienia tej dokumentacji w
terminie wyznaczonym przez przewodniczącego, który to termin nie może być
jednak krótszy niż 14 dni.
Należy
podkreślić, że w sytuacji, gdy rodzice ucznia nie dysponują wymaganymi
zaświadczeniami lekarskimi, zaświadczeń takich rodzice nie mogą uzyskać we
właściwej (miejscowej) poradni psychologiczno-pedagogicznej - inaczej niż to ma
miejsce w przypadku braków w dokumentacji obejmującej badania psychologiczne,
pedagogiczne i lekarskie wymagane do celów wydania np. orzeczenia o potrzebie
kształcenia specjalnego, czy zajęć rewalidacyjnych. W tym drugim przypadku
wymagane badania psychologiczne, pedagogiczne i lekarskie mogą przeprowadzić także
specjaliści miejscowej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W celu
uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych ucznia, zespół
orzekający może zasięgnąć opinii nauczycieli szkoły, do której uczeń uczęszcza,
lub wychowawców placówki, w której uczeń przebywa, informując o tym rodziców
ucznia.
W przypadku
uwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie
indywidualnego nauczania, zespół orzekający wydaje stosowne orzeczenie według
wzoru określonego w załączniku nr 2 i załączniku nr 3 do r.o.p.p.p.
W orzeczeniu
o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
określa się:
· zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości
uczestniczenia dziecka w życiu przedszkola, formy stymulacji, rewalidacji,
terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron
dziecka i inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
· w przypadku dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia
uczęszczanie do przedszkola, zakres, w jakim dziecko może brać udział w
zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania
przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym
pomieszczeniu w przedszkolu lub szkole.
Natomiast w
orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania określa się:
· zalecane warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, a także możliwości
uczestniczenia ucznia w życiu szkoły, formy stymulacji, rewalidacji, terapii,
usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron ucznia i inne
formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
· w przypadku ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia
uczęszczanie do szkoły, zakres, w jakim uczeń może brać udział w obowiązkowych
zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w
odrębnym pomieszczeniu w szkole;
· w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie - także
możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu.
Orzeczenie o
potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się na czas
określony, wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka wydanym przez
lekarza leczącego dziecko - nie krótszy jednak niż 30 dni (brak określenia
górnej granicy czasu na jaki wydaje się orzeczenie), a w przypadku orzeczenia o
potrzebie indywidualnego nauczania ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w
zawodzie - minimalnie na 30 dni i maksymalnie na jeden rok szkolny.
W przypadku
nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie
indywidualnego nauczania zespół orzekający wydaje:
· orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego - według wzoru określonego w załączniku nr 6 do r.o.p.p.p.;
· orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania - według wzoru
określonego w załączniku nr 7 do r.o.p.p.p.
W przypadku,
gdy dojdzie do zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego
orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego albo o potrzebie indywidualnego nauczania (zmiana stanu zdrowia
dziecka), na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, zespół orzekający
wydaje nowe orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego albo orzeczenie o potrzebie indywidualnego
nauczania - według wzorów stanowiących załączniki nr 2 i 3 r.o.p.p.p.
Nowe
orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego albo o potrzebie indywidualnego nauczania jednocześnie uchyla
poprzednie orzeczenie.
W przypadku
nieuwzględnienia wniosku rodziców (prawnych opiekunów) dziecka, z jakim
wystąpili oni do właściwego zespołu orzekającego w związku ze zmianą
okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia, zespół
orzekający wydaje:
· orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego - według wzoru określonego
w załączniku nr 10 do r.o.p.p.p., albo
· orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego
nauczania - według wzoru określonego w załączniku nr 11 do r.o.p.p.p.;
Orzeczenie
orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania doręcza się
- w trzech egzemplarzach - rodzicom (prawnym opiekunom) dziecka w terminie 14
dni od dnia posiedzenia zespołu orzekającego.
W jednym
egzemplarzu doręcza się:
· orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego;
· orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania;
· orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
· orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego
nauczania.
Wnioskodawca
może wystąpić o kopię orzeczenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez
dyrektora poradni psychologiczno-pedagogicznej lub osobę upoważnioną przez
dyrektora poradni.
Odwołanie od
orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania przysługuje
rodzicom dziecka (prawnym opiekunom). Odwołanie składa się do kuratora oświaty
za pośrednictwem zespołu orzekającego, który wydał orzeczenie, w terminie 14
dni od dnia jego doręczenia.
Składając
odwołanie za pośrednictwem zespołu orzekającego, umożliwia się zespołowi
orzekającemu uchylenie zaskarżonego orzeczenia i wydanie nowego - w sytuacji,
gdy w ocenie zespołu orzekającego odwołanie zasługuje w całości na
uwzględnienie. Od nowego orzeczenia również służy odwołanie.
Jeżeli w
ocenie zespołu orzekającego odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie, a zatem
jeżeli w terminie 14 dni od otrzymania odwołania zespół orzekający nie wydał
nowego orzeczenia, wówczas - w terminie 14 dni od dnia otrzymania odwołania -
zespół przesyła odwołanie wraz z aktami sprawy kuratorowi oświaty. Kurator oświaty
zasięga, w miarę potrzeb, opinii psychologa, pedagoga, lekarza lub innego
specjalisty.
W celu
zorganizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania, rodzice (prawni opiekunowie)
dziecka występują z wnioskiem do dyrektora przedszkola lub szkoły podstawowej,
w której są zorganizowane oddziały przedszkolne, albo do szkoły lub placówki,
do której uczęszcza uczeń, o podjęcie stosownych działań organizacyjnych.
Rodzice przedstawiają dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki odpowiednio
orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego albo orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
Zasady
organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania reguluje r.i.n.
3. Organizowanie
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz
indywidualnego nauczania
Indywidualne
obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne organizuje dyrektor przedszkola
lub szkoły podstawowej, w której są zorganizowane oddziały przedszkolne, w
porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole lub szkołę podstawową. W
identyczny sposób dyrektor szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę
organizuje nauczanie indywidualne uczniowi, który posiada orzeczenie o
potrzebie indywidualnego nauczania. Decyzję o nauczaniu indywidualnym wydaje
dyrektor szkoły, do której uczeń uczęszcza. Decyzja jest wydawana w
porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, który decyduje o ilości godzin
przyznanego nauczania indywidualnego. Organ prowadzący nie może odmówić
przyznania godzin w celu realizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego oraz nauczania indywidualnego.
Dyrektor
przedszkola lub szkoły podejmuje działania na wniosek rodziców (prawnych
opiekunów) dziecka. Do wniosku należy dołączyć orzeczenie o potrzebie
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
Dyrektor
przedszkola lub szkoły organizuje indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie
przedszkolne albo indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie
określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb
edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podejmując
działania organizacyjne dotyczące:
· zakresu i miejsca prowadzenia zajęć indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego albo zajęć indywidualnego nauczania, tj.
np. w miejscu zamieszkania bądź pobytu dziecka, w odrębnym pomieszczeniu w
budynku przedszkolnym lub szkolnym, częściowo z grupą wychowawczą w przedszkolu
lub oddziałem w szkole,
· czasu prowadzenia zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego lub zajęć indywidualnego nauczania,
· formy i zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
dyrektor
przedszkola lub szkoły kieruje się treścią orzeczenia o potrzebie
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo
orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Treść orzeczenia jest dla
dyrektora przedszkola lub szkoły wiążąca.
Zajęcia
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego są
prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela przedszkola lub szkoły
podstawowej, w której są zorganizowane oddziały przedszkolne, któremu dyrektor
powierzy prowadzenie tych zajęć.
Prowadzenie
zajęć indywidualnego nauczania z uczniami klas I-III szkoły podstawowej
dyrektor szkoły powierza jednemu nauczycielowi.
Zajęcia
indywidualnego nauczania dla pozostałych klas szkoły podstawowej i dla innych
poziomów kształcenia są prowadzone z uczniem przez jednego lub kilku
nauczycieli szkoły, którym dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.
W
przypadkach, które dyrektor przedszkola lub szkoły uzna za uzasadnione, można
powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego albo zajęć indywidualnego nauczania nauczycielowi zatrudnionemu
w innym przedszkolu lub szkole.
Zajęcia
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego albo zajęcia
indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w domu
rodzinnym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym lub placówce
opiekuńczo-wychowawczej.
W odniesieniu
do dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola
lub szkoły, zajęcia indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego albo zajęcia indywidualnego nauczania mogą być organizowane:
· z grupą wychowawczą w przedszkolu lub w oddziale przedszkolnym
zorganizowanym w szkole podstawowej, lub z oddziałem w szkole, albo
· indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu lub w szkole.
Zakres zajęć
organizowanych w grupie (z oddziałem) lub w odrębnym pomieszczeniu szkolnym
(przedszkolnym) - tj. to, czy zajęcia indywidualne mogą być w ten sposób
organizowane w całości, czy częściowo, jakie to mogą być zajęcia - wynika z
orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
W indywidualnym
obowiązkowym rocznym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści
wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego dostosowane do
potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka. Dyrektor przedszkola lub szkoły
podstawowej na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualne, może
zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy
programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych
dziecka oraz warunków miejsca, w którym organizowane są zajęcia indywidualnego
obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego. Innymi słowy, zakres
treści programowych realizowanych w ramach zajęć indywidualnych może być
modyfikowany w zależności od stanu zdrowia danego dziecka oraz warunków
organizacyjnych miejsca, w którym odbywają się te zajęcia (dom rodzinny -
wyodrębnione pomieszczenie w przedszkolu - z grupą wychowawczą). Decyzję
podejmuje tu dyrektor przedszkola lub szkoły podstawowej.
Natomiast w
indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy programowej
kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego
planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły. Analogicznie, jak w odniesieniu
do indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zakres
treści programowych realizowanych w ramach zajęć indywidualnych może być
modyfikowany przez dyrektora szkoły w zależności od stanu zdrowia danego ucznia
oraz warunków organizacyjnych miejsca, w którym odbywają się te zajęcia.
Tygodniowy
wymiar godzin zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin.
Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnych realizuje się w ciągu co najmniej
2 dni.
Tygodniowy
wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z
uczniem wynosi:
· dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin;
· dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin;
· dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin;
· dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.
Tygodniowy
wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów klas I-III szkoły
podstawowej realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów pozostałych
klas szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych - w ciągu co
najmniej 3 dni.
Przepisy § 1
– 9 r.i.n., określają tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania
realizowanych bezpośrednio z uczniem. Nauczanie indywidualne organizowane jest
przez dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym, który decyduje o
ilości godzin przyznanego nauczania indywidualnego. Dyrektor szkoły organizując
nauczanie indywidualne ;
- przydziela
godziny nauczania indywidualnego nauczycielom z wymaganymi kwalifikacjami
odpowiednio do tygodniowego wymiaru godzin nauczania (§ 3 ust. 2 r.i.n.),
- ustala
tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych nauczania indywidualnego.
Organizując
indywidualne nauczanie dyrektor szkoły uwzględnia konieczność zapewnienia
uczniowi realizacji wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych wynikających ze
szkolnego planu nauczania, proporcjonalnie do ogólnej liczby godzin nauczania
indywidualnego. Nauczanie indywidualne jest formą organizacji zajęć, a uczeń
zakwalifikowany do tej formy nauczania i wychowania podlega przepisom
dotyczącym oceniania, klasyfikowania i promowania obowiązujących wszystkich
uczniów w szkole. Przepisy nie przewidują zwiększania tygodniowego wymiaru
godzin nauczania indywidualnego poprzez „odrabianie" zajęć.
Dyrektor
przedszkola lub szkoły ma obowiązek organizowania dzieciom i młodzieży objętych
zajęciami indywidualnymi - których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie
do przedszkola lub szkoły - różnych form uczestniczenia w życiu przedszkola lub
szkoły, w szczególności umożliwiania im udziału w zajęciach pozalekcyjnych,
uroczystościach i imprezach szkolnych. W ten sposób dzieciom tym i młodzieży
zapewnia się integrację ze środowiskiem przedszkolnym lub szkolnym oraz pełny
osobowy rozwój. Oczywiście powyższy obowiązek dyrektora nie ma charakteru
bezwzględnego, ponieważ z jednej strony warunkowany jest zaleceniami zawartymi
w orzeczeniu oraz aktualnym stanem zdrowia ucznia, a z drugiej - ogólnymi
możliwościami organizacyjnymi podejmowania działań o takim charakterze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz