niedziela, 16 września 2012

INDYWIDUALNY PROGRAM i TOK NAUKI



INDYWIDUALNY PROGRAM i TOK NAUKI

(Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 19 grudnia 2001 roku w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki - Dz. U. Nr 3 poz. 28 z 2001 r.).

1.     INDYWIDUALNY   PROGRAM   NAUKI
2.     INDYWIDUALNY   TOK   NAUKI
3. INDYWIDUALNY PROGRAM LUB TOK NAUKI REALIZOWANY
       W SZKOŁACH KROŚNIEŃSKICH



  1. INDYWIDUALNY   PROGRAM   NAUKI


·                                                        Uczeń realizujący indywidualny program nauki kształci się w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy, według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych (§ 1).

·                                                        Uczeń może realizować indywidualny program nauki na każdym etapie edukacyjnym
i w każdym typie szkoły (§ 3).

·                                                        Zezwolenie na indywidualny program nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach – po śródrocznej klasyfikacji ucznia (§ 4.1).

·                                                        Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki mogą
wystąpić (§ 4.2):

       1) uczeń – z tym, że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców (prawnych opiekunów),

       2) rodzice (prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia,

       3) wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – za zgodą rodziców ( prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.

·                                                        Wniosek składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy(§ 4.3).

·                                                        Wychowawca klasy dołącza do wniosku opinię o predyspozycjach, możliwościach
i oczekiwaniach ucznia. Opinia powinna także zawierać informację o dotychczasowych osiągnięciach ucznia (§ 4.4).

·                                                        Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek
o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki, opracowuje indywidualny program nauki lub akceptuje indywidualny program nauki opracowany poza szkołą, który uczeń ma realizować pod jego kierunkiem (§ 5.1).

·                                                        Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów nauczania, ustalonego dla danej klasy(§ 5.2).

·                                                        W pracy nad indywidualnym programem nauki może uczestniczyć nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia, nauczyciel doradca metodyczny, psycholog, pedagog zatrudniony w szkole oraz zainteresowany uczeń (§ 5.3).
·                                                        Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i indywidualnego programu nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno –
pedagogicznej (§ 6).

·                                                        Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny program nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej(§ 7.1).

·                                                        Dyrektor szkoły, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny program nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela – opiekuna i ustala zakres jego obowiązków (§ 8).

·                                                        Zezwolenia, o których mowa udziela się na czas określony, nie krótszy niż jeden rok szkolny (§ 7.3).

·                                                        W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły, może on kontynuować indywidualny program nauki po uzyskaniu zezwolenia dyrektora szkoły, do której został przyjęty (§ 7.4).

·                                                        Jeżeli uczeń o wybitnych uzdolnieniach jednokierunkowych nie może sprostać wymaganiom z zajęć edukacyjnych nieobjętych indywidualnym programem nauki, nauczyciel prowadzący zajęcia może – na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego  ucznia – dostosować wymagania edukacyjne z tych zajęć do indywidualnych potrzeb
i możliwości ucznia, z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej (§ 10).

·                                                        Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia realizującego indywidualny program nauki odbywa się na warunkach i w sposób określony w przepisach w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (§ 11).


  1. INDYWIDUALNY   TOK   NAUKI


·                                                        Uczeń realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy (§ 2.1).

·                                                        Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch lub więcej klas i może być klasyfikowany
i promowany w czasie całego roku szkolnego (§ 2.2).

·                                                        Uczeń może realizować indywidualny tok nauki na każdym etapie edukacyjnym
i w każdym typie szkoły (§ 3).

·                                                        Zezwolenie na indywidualny tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach – po śródrocznej klasyfikacji
ucznia (§ 4.1).

·                                                        Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny tok nauki mogą
wystąpić (§ 4.2) :
    1) uczeń – z tym, że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców (prawnych opiekunów)

    2) rodzice (prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia,

    3) wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.

·                                                        Wniosek składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy (§ 4.3).

·                                                        Wychowawca klasy dołącza do wniosku opinię o predyspozycjach, możliwościach
i oczekiwaniach ucznia. Opinia powinna także zawierać informację o dotychczasowych osiągnięciach ucznia (§ 4.4).

·                                                        Indywidualny tok nauki może być realizowany według programu nauczania objętego szkolnym zestawem programów nauczania lub indywidualnego programu
nauki (§ 2.3).

·                                                        W przypadku, gdy uczeń ma realizować indywidualny tok nauki według indywidualnego programu nauki, stosuje się przepisy następująco (§ 5.4):

            „Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek
o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki, opracowuje indywidualny program nauki lub akceptuje indywidualny program nauki opracowany poza szkołą, który uczeń ma realizować pod jego kierunkiem (§ 5.1).

            Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów nauczania, ustalonego dla danej klasy(§ 5.2).
           
            W pracy nad indywidualnym programem nauki może uczestniczyć nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia, nauczyciel doradca metodyczny, psycholog, pedagog zatrudniony w szkole oraz zainteresowany uczeń(§ 5.3).”.

·                                                        Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i indywidualnego toku nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno –
pedagogicznej (§ 6).

·                                                        Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno –
pedagogicznej (§ 7.1).

·                                                        W przypadku zezwolenia na indywidualny tok nauki, umożliwiający realizację
w ciągu jednego roku szkolnego programu nauczania z zakresu więcej niż dwóch klas, wymaga się także pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad
szkołą (§ 7.2).

·                                                        Zezwolenia, o którym mowa udziela się na czas określony, nie krótszy niż jeden rok szkolny (§ 7.3).

·                                                        W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły, może on kontynuować indywidualny tok nauki po uzyskaniu  zezwolenia dyrektora szkoły, do której został przyjęty (§ 7.4).

·                                                        Dyrektor szkoły, po udzieleniu zezwolenia na indywidualny tok nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela – opiekuna i ustala zakres jego obowiązków (§ 8).

·                                                        Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym zakresie (§ 9).

·                                                        Jeżeli uczeń o wybitnych uzdolnieniach jednokierunkowych nie może sprostać wymaganiom z zajęć edukacyjnych nieobjętych indywidualnym tokiem nauki, nauczyciel prowadzący zajęcia może – na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego ucznia – dostosować wymagania edukacyjne z tych zajęć do indywidualnych potrzeb
i możliwości ucznia, z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej (§ 10).

·                                                        Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia realizującego indywidualny tok nauki odbywa się na warunkach i w sposób określony w przepisach w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki, z wyjątkiem ucznia klas I – III szkoły podstawowej, jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego (§ 11)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz