INDYWIDUALNY PROGRAM i TOK NAUKI
(Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu
z dnia 19 grudnia 2001 roku w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki - Dz. U. Nr 3 poz. 28 z 2001 r.).
z dnia 19 grudnia 2001 roku w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki - Dz. U. Nr 3 poz. 28 z 2001 r.).
1. INDYWIDUALNY PROGRAM
NAUKI
2. INDYWIDUALNY TOK
NAUKI
3. INDYWIDUALNY PROGRAM LUB TOK NAUKI REALIZOWANY
W SZKOŁACH KROŚNIEŃSKICH
W SZKOŁACH KROŚNIEŃSKICH
- INDYWIDUALNY PROGRAM NAUKI
·
Uczeń realizujący indywidualny program nauki
kształci się w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć
edukacyjnych, przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy,
według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości
edukacyjnych (§ 1).
·
Uczeń może realizować indywidualny program nauki
na każdym etapie edukacyjnym
i w każdym typie szkoły (§ 3).
i w każdym typie szkoły (§ 3).
·
Zezwolenie na indywidualny program nauki może
być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych
przypadkach – po śródrocznej klasyfikacji ucznia (§ 4.1).
·
Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na
indywidualny program nauki mogą
wystąpić (§ 4.2):
wystąpić (§ 4.2):
1) uczeń – z tym, że uczeń niepełnoletni
za zgodą rodziców (prawnych opiekunów),
2) rodzice (prawni opiekunowie)
niepełnoletniego ucznia,
3) wychowawca klasy lub nauczyciel
prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – za zgodą rodziców (
prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.
·
Wniosek składa się do dyrektora szkoły za
pośrednictwem wychowawcy klasy(§ 4.3).
·
Wychowawca klasy dołącza do wniosku opinię o
predyspozycjach, możliwościach
i oczekiwaniach ucznia. Opinia powinna także zawierać informację o dotychczasowych osiągnięciach ucznia (§ 4.4).
i oczekiwaniach ucznia. Opinia powinna także zawierać informację o dotychczasowych osiągnięciach ucznia (§ 4.4).
·
Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne,
których dotyczy wniosek
o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki, opracowuje indywidualny program nauki lub akceptuje indywidualny program nauki opracowany poza szkołą, który uczeń ma realizować pod jego kierunkiem (§ 5.1).
o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki, opracowuje indywidualny program nauki lub akceptuje indywidualny program nauki opracowany poza szkołą, który uczeń ma realizować pod jego kierunkiem (§ 5.1).
·
Indywidualny program nauki nie może obniżyć
wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu programów nauczania,
ustalonego dla danej klasy(§ 5.2).
·
W pracy nad indywidualnym programem nauki może
uczestniczyć nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w szkole wyższego
stopnia, nauczyciel doradca metodyczny, psycholog, pedagog zatrudniony w szkole
oraz zainteresowany uczeń (§ 5.3).
·
Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i
indywidualnego programu nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii
publicznej poradni psychologiczno –
pedagogicznej (§ 6).
pedagogicznej (§ 6).
·
Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny program
nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii
publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej(§ 7.1).
·
Dyrektor szkoły, po udzieleniu zezwolenia na
indywidualny program nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela – opiekuna i ustala
zakres jego obowiązków (§ 8).
·
Zezwolenia, o których mowa udziela się na czas
określony, nie krótszy niż jeden rok szkolny (§ 7.3).
·
W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły,
może on kontynuować indywidualny program nauki po uzyskaniu zezwolenia
dyrektora szkoły, do której został przyjęty (§ 7.4).
·
Jeżeli uczeń o wybitnych uzdolnieniach
jednokierunkowych nie może sprostać wymaganiom z zajęć edukacyjnych nieobjętych
indywidualnym programem nauki, nauczyciel prowadzący zajęcia może – na wniosek
wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego
ucznia – dostosować wymagania edukacyjne z tych zajęć do indywidualnych
potrzeb
i możliwości ucznia, z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej (§ 10).
i możliwości ucznia, z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej (§ 10).
·
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia
realizującego indywidualny program nauki odbywa się na warunkach i w sposób
określony w przepisach w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (§ 11).
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (§ 11).
- INDYWIDUALNY TOK NAUKI
·
Uczeń realizujący indywidualny tok nauki
kształci się według systemu innego niż udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych,
w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych,
przewidzianych w szkolnym planie nauczania dla danej klasy (§ 2.1).
·
Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może
realizować w ciągu jednego roku szkolnego program nauczania z zakresu dwóch lub
więcej klas i może być klasyfikowany
i promowany w czasie całego roku szkolnego (§ 2.2).
i promowany w czasie całego roku szkolnego (§ 2.2).
·
Uczeń może realizować indywidualny tok nauki na
każdym etapie edukacyjnym
i w każdym typie szkoły (§ 3).
i w każdym typie szkoły (§ 3).
·
Zezwolenie na indywidualny tok nauki może być
udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych
przypadkach – po śródrocznej klasyfikacji
ucznia (§ 4.1).
ucznia (§ 4.1).
·
Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na
indywidualny tok nauki mogą
wystąpić (§ 4.2) :
wystąpić (§ 4.2) :
1) uczeń – z tym, że uczeń niepełnoletni za
zgodą rodziców (prawnych opiekunów)
2) rodzice (prawni opiekunowie)
niepełnoletniego ucznia,
3) wychowawca klasy lub nauczyciel
prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – za zgodą rodziców
(prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.
·
Wniosek składa się do dyrektora szkoły za
pośrednictwem wychowawcy klasy (§ 4.3).
·
Wychowawca klasy dołącza do wniosku opinię o
predyspozycjach, możliwościach
i oczekiwaniach ucznia. Opinia powinna także zawierać informację o dotychczasowych osiągnięciach ucznia (§ 4.4).
i oczekiwaniach ucznia. Opinia powinna także zawierać informację o dotychczasowych osiągnięciach ucznia (§ 4.4).
·
Indywidualny tok nauki może być realizowany
według programu nauczania objętego szkolnym zestawem programów nauczania lub
indywidualnego programu
nauki (§ 2.3).
nauki (§ 2.3).
·
W przypadku, gdy uczeń ma realizować
indywidualny tok nauki według indywidualnego programu nauki, stosuje się
przepisy następująco (§ 5.4):
„Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne,
których dotyczy wniosek
o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki, opracowuje indywidualny program nauki lub akceptuje indywidualny program nauki opracowany poza szkołą, który uczeń ma realizować pod jego kierunkiem (§ 5.1).
o udzielenie zezwolenia na indywidualny program nauki, opracowuje indywidualny program nauki lub akceptuje indywidualny program nauki opracowany poza szkołą, który uczeń ma realizować pod jego kierunkiem (§ 5.1).
Indywidualny program
nauki nie może obniżyć wymagań edukacyjnych wynikających ze szkolnego zestawu
programów nauczania, ustalonego dla danej klasy(§ 5.2).
W pracy nad
indywidualnym programem nauki może uczestniczyć nauczyciel prowadzący zajęcia
edukacyjne w szkole wyższego stopnia, nauczyciel doradca metodyczny, psycholog,
pedagog zatrudniony w szkole oraz zainteresowany uczeń(§ 5.3).”.
·
Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i
indywidualnego toku nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii
publicznej poradni psychologiczno –
pedagogicznej (§ 6).
pedagogicznej (§ 6).
·
Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny tok
nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii
publicznej poradni psychologiczno –
pedagogicznej (§ 7.1).
pedagogicznej (§ 7.1).
·
W przypadku zezwolenia na indywidualny tok
nauki, umożliwiający realizację
w ciągu jednego roku szkolnego programu nauczania z zakresu więcej niż dwóch klas, wymaga się także pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad
szkołą (§ 7.2).
w ciągu jednego roku szkolnego programu nauczania z zakresu więcej niż dwóch klas, wymaga się także pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad
szkołą (§ 7.2).
·
Zezwolenia, o którym mowa udziela się na czas
określony, nie krótszy niż jeden rok szkolny (§ 7.3).
·
W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły,
może on kontynuować indywidualny tok nauki po uzyskaniu zezwolenia dyrektora szkoły, do której został
przyjęty (§ 7.4).
·
Dyrektor szkoły, po udzieleniu zezwolenia na
indywidualny tok nauki, wyznacza uczniowi nauczyciela – opiekuna i ustala
zakres jego obowiązków (§ 8).
·
Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może
uczęszczać na wybrane zajęcia edukacyjne do danej klasy lub do klasy programowo
wyższej, w tej lub innej szkole, na wybrane zajęcia edukacyjne w szkole
wyższego stopnia albo realizować program w całości lub w części we własnym
zakresie (§ 9).
·
Jeżeli uczeń o wybitnych uzdolnieniach
jednokierunkowych nie może sprostać wymaganiom z zajęć edukacyjnych nieobjętych
indywidualnym tokiem nauki, nauczyciel prowadzący zajęcia może – na wniosek
wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego ucznia – dostosować wymagania
edukacyjne z tych zajęć do indywidualnych potrzeb
i możliwości ucznia, z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej (§ 10).
i możliwości ucznia, z zachowaniem wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej (§ 10).
·
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie ucznia
realizującego indywidualny tok nauki odbywa się na warunkach i w sposób
określony w przepisach w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki, z wyjątkiem ucznia klas I – III szkoły podstawowej, jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego (§ 11)
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. Uczeń realizujący indywidualny tok nauki, z wyjątkiem ucznia klas I – III szkoły podstawowej, jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego (§ 11)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz