1. Wybrane
przepisy oświatowe dotyczące dostosowywania nauczania i udzielania uczniom
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizowanie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach,
dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z uwagi na
niepełnosprawności sensoryczne bądź upośledzenie umysłowe, wynika z przepisów
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004
r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o. Zgodnie z tymi przepisami,
system oświaty zapewnia m.in. możliwość pobierania nauki we wszystkich typach
szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie,
zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz
predyspozycjami (art. 1 pkt 5 u.s.o.) oraz dostosowanie treści, metod i
organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość
korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy
dydaktycznej (art. 1 pkt 4 u.s.o.).
Zgodnie art.
7 ust. 1 pkt 2 u.s.o., rekrutacja uczniów do przedszkoli i szkół publicznych
wszystkich typów przeprowadzana jest w oparciu o zasadę powszechnej
dostępności. Dyrektor szkoły lub placówki kieruje jej działalnością,
reprezentuje ją na zewnątrz oraz sprawuje opiekę nad uczniami i stwarza warunki
do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
(art. 39 ust. 1 pkt 1 i 3 u.s.o.).
Kształceniem
specjalnym w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych,
szkołach lub oddziałach specjalnych obejmuje się dzieci i młodzież z
niepełnosprawnościami, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i
metod pracy (art. 71b ust. 1 u.s.o.) na podstawie orzeczenia o potrzebie
kształcenia specjalnego wydanego przez publiczną poradnię
psychologiczno-pedagogiczną na wniosek rodziców (art. 71b ust. 3 u.s.o.). W
zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia
umysłowego, ww. grupom dzieci i młodzieży organizuje się kształcenie i
wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich
zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację i resocjalizację oraz
zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę (art. 71b ust. 2 u.s.o.). Ponadto,
dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami, które z ważnych powodów nie mogą
spełniać obowiązku przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i
obowiązku nauki w szkołach położonych najbliżej miejsca zamieszkania
kształcenie specjalne i całodobowa opieka pedagogiczna zapewniana jest w
specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach
wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii (art. 71b ust. 1 u.s.o.).
Powyższe
przepisy dają podstawę do podejmowania przez wszystkie przedszkola, szkoły i
placówki, działań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych zarówno
dzieci i młodzieży spełniających obowiązek przygotowania przedszkolnego,
obowiązek szkolny i obowiązek nauki, jak i małych dzieci. Ponadto, dla małych
dzieci, w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od
chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole mogą być tworzone
zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka prowadzonego bezpośrednio z
dzieckiem i jego rodziną w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach, w
tym specjalnych, oraz w ośrodkach, a także w publicznych i niepublicznych
poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych,
(art. 71b ust. 2a u.s.o.).
2. Wyjaśnienie
potrzeby wprowadzenia zmian
Szczegółowe
warunki i zasady realizacji przepisów u.s.o. określa, na podstawie delegacji
ustawowej, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Zgodnie z tymi
kompetencjami, w Ministerstwie Edukacji Narodowej zostały opracowane zmiany
doprecyzowujące m.in. obowiązek udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w miejscu nauki, uczniom ze specjalnymi lub specyficznymi potrzebami
edukacyjnymi również i innych, niż niepełnosprawność określona przez zespół
orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zmiany te, zawarte
zostały w obowiązującym od 1 lutego 2011 r., rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i
placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487) - dalej r.p.p.p.
Rozporządzenie
to stanowi kontynuację oraz nieco modyfikuje formułę nauczania wynikającego z
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w
poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
Dla przykładu
należy zauważyć, że:
a) prowadzona już teraz
obserwacja poziomu rozwoju dziecka w przedszkolach –realizowana jest zgodnie z
nową podstawą programową. Obserwacja ta służy indywidualnej ocenie gotowości
dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej oraz dostarcza wielu cennych
informacji i pozwala na projektowanie działań korygujących i wspomagających
jego rozwój,
b) z podstawy programowej
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół wynika konieczność
indywidualizacji pracy z uczniem zarówno na obowiązkowych, jak i na dodatkowych
zajęciach edukacyjnych.
Obowiązek
indywidualizacji wynikający zarówno z u.s.o., jak i z podstawy programowej,
jest spójny z przepisem § 2 r.p.p.p., z którego wynika, że najważniejszą zmianą
i głównym celem wprowadzonych przepisów jest konieczność rozpoznawania i
zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz
rozpoznawanie jego indywidualnych możliwości psychofizycznych przez zespół
nauczycieli pracujących z uczniem w klasie, współpraca tego zespołu w
planowaniu i realizacji działań (po uprzednim ustaleniu przez dyrektora
przedszkola, szkoły i placówki, w tym ogólnodostępnej czasu trwania świadczeń z
zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W niniejszym
artykule autorka przedstawia zmiany oraz proponuje rozwiązania ułatwiające
dyrektorom szkoły organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
posiadających specyficzne lub specjalne potrzeby edukacyjne, w kontekście
nowych obowiązków wynikających z przepisów r.p.p.p.
3. Konieczność
poznania przepisów regulujących inne aspekty kształcenia uczniów
Dla
prawidłowej interpretacji przepisów r.p.p.p. konieczna jest również wiedza wynikająca
z u.s.o. oraz rozporządzeń:
– Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r.
zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn.
zm.), które wprowadziło przepisem § 1a definicję specyficznych trudności w
uczeniu się. Wynika z niej, że przez specyficzne trudności należy rozumieć
„trudności w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej,
którzy mają trudności w przyswajaniu treści nauczania, wynikające ze specyfiki
ich funkcjonowania percepcyjno-motorycznego i poznawczego, nieuwarunkowane
schorzeniami neurologicznymi",
– Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w
sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167)
- dalej r.k.w.n. Od 1 września 2011 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania
kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz
niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach
ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490).
Z
rozporządzeń tych wynika, że przedszkola, szkoły i oddziały ogólnodostępne oraz
szkoły i oddziały integracyjne zapewniają dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym,
zagrożonym niedostosowaniem społecznym oraz niedostosowanym społecznie
realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne,
realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania, programu
wychowawczego i programu profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb
edukacyjnych i możliwości psychofizycznych lub realizację indywidualnych
programów edukacyjno-terapeutycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i
metod pracy dydaktycznej i wychowawczej, zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia
socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb, integrację ze środowiskiem
rówieśniczym.
Z § 5
r.k.w.n. wynika, że w przedszkolach i szkołach integracyjnych oraz z oddziałami
integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje
wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w odpowiednich typach i rodzajach
specjalnych przedszkoli i szkół oraz odpowiednich specjalistów, w celu
współorganizowania kształcenia integracyjnego.
– Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w
sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych
przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. Nr 19, poz. 166) -
dalej r.k.w.m.n. Od 1 września 2011 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania
kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz
niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach
oraz ośrodkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1489).
Z § 4
r.k.w.m.n. wynika, że przedszkola specjalne, w tym przedszkola specjalne działające
w ośrodkach, oddziały specjalne w przedszkolach ogólnodostępnych, szkoły
specjalne, w tym szkoły specjalne działające w ośrodkach, oraz oddziały
specjalne w szkołach ogólnodostępnych zapewniają:
– odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki
dydaktyczne,
– realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia
specjalnego,
– realizację programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania,
programu wychowawczego i programu profilaktyki, odpowiednich dla danego rodzaju
niepełnosprawności i stopnia upośledzenia umysłowego, z wykorzystaniem
odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,
wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia dokonywaną na danym
etapie edukacyjnym, nie rzadziej niż raz w roku, przez nauczycieli i
specjalistów pracujących z uczniem, będącą podstawą opracowania i modyfikowania
indywidualnego programu edukacyjnego określającego zakres zintegrowanych
działań nauczycieli i specjalistów oraz rodzaj zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych
prowadzonych z uczniem, zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i
możliwościami psychofizycznymi,
– udzielanie pomocy rodzicom (prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, w zakresie doskonalenia
umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju,
– integrację ze środowiskiem rówieśniczym,
– przygotowanie do samodzielności w życiu dorosłym.
Powyższe
zobowiązuje nauczycieli szkoły do opracowania - na podstawie zaleceń
wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - i realizacji z
uczniami z niepełnosprawnościami indywidualnego programu
edukacyjno-terapeutycznego. Jednocześnie stanowi to wyjaśnienie powodu, dla
którego szkoły nie zakładają dla uczniów z niepełnosprawnościami karty
indywidualnych potrzeb ucznia.
Założeniem
wprowadzanych zmian jest przede wszystkim wskazanie szkołom ogólnodostępnym na
konieczność jak najlepszej organizacji kształcenia, wychowania i opieki dla
dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym
niepełnosprawnych, dla których rodzice wybrali tę szkołę, jako miejsce
kształcenia.
4. Nowe
zadania przedszkoli, szkół i placówek, wynikające z przepisów nowego
rozporządzenia
Przepis § 2
r.p.p.p. reguluje, że w przedszkolu, szkole i placówce pomoc
psychologiczno-pedagogiczna polega na rozpoznaniu indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych ucznia wynikających w szczególności z: zagrożenia
niedostosowaniem społecznym, ze specyficznych trudności w uczeniu się, z
zaburzeń komunikacji językowej, z choroby przewlekłej, z sytuacji kryzysowych
lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, zaniedbań środowiskowych
związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu
wolnego, kontaktami środowiskowymi, trudności adaptacyjnych związanych z
różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z
wcześniejszym kształceniem za granicą, z niepełnosprawności, niedostosowania
społecznego oraz ze szczególnych uzdolnień ucznia oraz jak najszybszym udzieleniu
mu odpowiedniego wsparcia. Przepisami § 18 r.p.p.p. określone również zostały
działania szczególnie istotne na każdym etapie edukacyjnym. Dotyczą one:
a) na etapie edukacji
przedszkolnej wprowadzono obowiązek prowadzenia obserwacji pedagogicznej
zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
(diagnoza przedszkolna),
b) na etapie kształcenia w
szkole podstawowej do jej obowiązków, a tym samym obowiązków nauczycieli
pracujących z uczniami wpisano obserwację uczniów, pozwalającą na zauważenie
pierwszych symptomów ewentualnych trudności czy problemów, a także
indywidualnych zainteresowań i zdolności przejawianych przez uczniów.
Nauczyciele klas I – III szkoły podstawowej zobowiązani zostali do działań
pedagogicznych służące rozpoznaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w
uczeniu się. Ma to ogromne znaczenie dla dalszej pracy z uczniem i zapewnieniu
mu właściwego indywidualnego wsparcia. Bowiem im wcześniej rozpoznane zostaną
objawy i wprowadzone dziania wyrównujące braki, tym efektywniejsze będzie
zapobieganie pogłębianiu się trudności, a dziecko osiągnie lepsze efekty
edukacyjne. Działań tych nie należy jednak utożsamiać z przeprowadzaniem przez
nauczycieli specjalistycznej diagnozy. Taką diagnozę prowadzi poradnia psychologiczno-pedagogiczna.
Rolą nauczyciela będzie także, w sytuacjach kiedy pomoc udzielona w szkole
okaże się niewystarczająca, poinformowanie rodzica o potrzebie dokonania
diagnozy specjalistycznej oraz zachęcenie go złożenia wniosku o dokonanie tej diagnozy
do dyrektora poradni psychologiczno-pedagogicznej.
c) na etapie gimnazjum i szkoły
ponadgimnazjalnej, oprócz rozpoznawania i udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej do obowiązków nauczycieli pracujących z uczniami
należeć będzie, na podstawie zainteresowań ucznia, pomoc w określeniu kierunku
kształcenia oraz w wyborze szkoły, z uwzględnieniem możliwości i aspiracji tego
ucznia.
W ten sposób
wzmocniona zostaje rola nauczycieli zarówno poszczególnych przedmiotów, jak i
realizujących elementy doradztwa edukacyjno–zawodowego, a szkoła staje się
miejscem, w którym uczeń i jego rodzic uzyskają potrzebne informacje lub
wskazówki, dokąd mają się udać w celu uzyskania informacji, jeśli szkoła nie
będzie ich posiadać.
W przypadku
stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga
objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy
wychowawczej lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora
przedszkola, szkoły lub placówki (§ 18 ust. 2 r.p.p.p.).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz