Jak
należy rozumieć dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu lekkim, zgodnie z orzeczeniami stwierdzającymi potrzebę
kształcenia specjalnego w szkole ogólnodostępnej (gimnazjum)?
Czy
dostosowanie dotyczy wymagań programowych (wynikających z programu nauczania),
czy też należy dostosować wymagania wynikające z podstawy programowej?
Dziecko
posiada możliwości edukacyjne na poziomie szkoły podstawowej (słaba znajomość
czytania i pisania, brak znajomości podstaw matematyki). Na takiej podbudowie
niemożliwe jest realizowanie podstawy programowej, nawet na poziomie
koniecznym.
Czy
nauczyciel w takim przypadku dostosowując wymagania może realizować (wymagać
innych treści niż przewiduje to podstawa programowa) w celu ich dostosowania do
możliwości ucznia, w takim stopniu, aby dziecko sprostało tym wymaganiom?
Czy
w szkole ogólnodostępnej bez oddziałów integracyjnych nie zatrudniającej specjalistów
nauczyciele są zobowiązani do opracowania programów nauczania dostosowanych do
potrzeb i możliwości ucznia?
Odpowiedź
Dostosowanie
wymagań edukacyjnych do potrzeb ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
lekkim oznacza, że:
1) należy dokładnie rozpoznać potrzeby
psychiczne, rozwojowe i edukacyjne danego ucznia,
2) na podstawie tej diagnozy oraz na
podstawie wskazań zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
należy opracować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, który zawiera
treści podstawy programowej (takiej samej jaką realizują uczniowie sprawni)
dostosowane do tempa przyswajania wiedzy przez tego ucznia, zajęcia pomocy
psychologiczno-pedagogicznej usprawniającej jego funkcjonowanie psychospołeczne
oraz zajęcia wychowawcze i profilaktyczne wynikające z przyjętych przez szkołę
programów profilaktycznych i wychowawczych.
Dostosowaniem
do tempa przyswajania wiedzy jest m.in. możliwość wydłużania etapów
edukacyjnych tych uczniów.
Program
powinni realizować wszyscy nauczyciele pracujący z uczniem.
Jedynym
programem nauczania jest podstawa programowa kształcenia ogólnego, opublikowana
w rozporządzeniu ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w
sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
Uzasadnienie
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach
ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz. 1490) - dalej
r.k.w.d.n., w § 3 zakreśla ramy wiekowe kształcenia specjalnego.
Treść
§ 4 ust. 1 r.k.w.d.n. reguluje obowiązki przedszkoli, szkół i oddziałów w
zakresie kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej
społecznie.
Na
podstawie powyższych przepisów dyrektor szkoły, w uzgodnieniu z organem
prowadzącym, powinien stworzyć warunki do realizacji kształcenia specjalnego w
szkole ogólnodostępnej.
§ 4
ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w
sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i
programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U.
Nr 89, poz. 730) opisuje, jakie elementy musi zawierać program nauczania
ogólnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz