Uczeń posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym.
Zgodnie z przepisami art.
1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z
2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o., system oświaty zapewnia
każdemu uczniowi możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez
dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z
indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami (pkt
5 u.s.o.), a uczniom z niepełnosprawnościami umożliwia realizowanie
zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć
rewalidacyjnych (pkt 5a u.s.o.). Natomiast z art. 71b u.s.o. m.in. wynika, że
warunki kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania
specjalnej organizacji nauki i metod pracy określa minister właściwy do spraw
oświaty w stosownym rozporządzeniu (ust. 7 pkt 3). Wypełnieniem tej delegacji
jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w
sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228, poz.
1490) - dalej r.o.d.n. Z § 5 ust. 1 r.o.d.n. wynika, że dla ucznia
posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opracowuje się indywidualny
program edukacyjno-terapeutyczny, uwzględniający zalecenia zawarte w orzeczeniu
o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dostosowany do indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Należy tu podkreślić, że
uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
obowiązuje odrębna podstawa programowa kształcenia ogólnego, określona
rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie
ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 204),
które zacznie obowiązywać od 1 września 2012 r.
Indywidualny program
edukacyjno-terapeutyczny opracowany dla ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu umiarkowanym
powinien opracować zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z tym uczniem
w szkole uwzględniając w nim zakres dostosowania wymagań edukacyjnych
wynikających z programu nauczania (opracowanego na podstawie odpowiedniej dla
ucznia podstawy programowej) do indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia oraz zajęcia
rewalidacyjne. Wynika to z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17
listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
(Dz. U. Nr 228, poz. 1487). Zgodnie z ramowym planem nauczania dla szkoły
specjalnej (odpowiedniego typu) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, określonym w rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania
w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.).
Ponadto, zgodnie z
przepisami rozporządzenia ministra edukacji narodowej z dnia 21 czerwca 2012 r.
w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i
programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U.
z 2012 r. poz. 752), dyrektor szkoły nie dopuszcza indywidualnego programu
edukacyjnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym, opracowywanego przez zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z
tym uczniem. Natomiast z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30
kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w
szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.) wynika, że uczniów z
upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie obowiązują
sprawdziany i egzaminy.
Z przedstawionej analizy
wynika jednoznacznie, że niezależnie od tego czy uczeń z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym spełnia obowiązek szkolny w szkole
ogólnodostępnej, w szkole z oddziałami integracyjnymi czy w szkole specjalnej,
istnieje konieczność dostosowania organizacji procesu nauczania, metod pracy i
zajęć rewalidacyjnych do potrzeb rozwojowych i możliwości edukacyjnych tego
ucznia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz