Zgodnie z art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7
września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.
2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o., system oświaty zapewnia możliwość pobierania
nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz
niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i
edukacyjnymi oraz predyspozycjami. Oznacza to, że uczniów zagrożonych
niedostosowaniem społecznym oraz niedostosowanych społecznie nie zalicza się do
uczniów niepełnosprawnych. Podział na uczniów niepełnosprawnych i
niedostosowanych społecznie zawarty jest również w przywołanym w pytaniu
r.w.o.k.d. Treść § 1 r.w.o.k.d. doprecyzowuje grupy dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych, do których zalicza się uczniów wymagających stosowania
specjalnej organizacji nauki i metod pracy (na podstawie orzeczenia o potrzebie
kształcenia specjalnego wydanego przez zespół orzekający poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej - art. 71b ust. 3 u.s.o.)
z powodu: niesłyszenia, słabego słyszenia, niewidzenia, słabego widzenia,
niepełnosprawności ruchowej, w tym afazji, upośledzenia umysłowego, autyzmu, w
tym zespołu Aspergera oraz niepełnosprawności sprzężonych. Natomiast § 2 ust. 1
r.w.o.k.d. dookreśla, że kształcenie uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, integracyjnych i z oddziałami
integracyjnymi organizuje się na każdym etapie edukacyjnym, w integracji z
uczniami pełnosprawnymi, w przedszkolu i szkole najbliższej ich miejsca
zamieszkania. Z ust. 2 tego paragrafu wynika, że kształcenie uczniów
niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
szkołach i oddziałach organizuje się na każdym etapie edukacyjnym, w integracji
ze środowiskiem rówieśniczym. Oznacza
to, że dla uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
społecznym nie organizuje się oddziałów integracyjnych. Mogą oni pobierać naukę
w oddziale integracyjnym, jednak powinni być zaliczani do uczniów sprawnych.
Dodatkowe doprecyzowanie powyższej zasady reguluje rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów
publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn.
zm.) - dalej r.r.s.p.p. W każdym z załączników do r.r.s.p.p., określających
ramowy statut przedszkola (§ 5 ust. 3 r.r.s.p.p.), szkoły podstawowej (§ 5 ust.
2 r.r.s.p.p.), gimnazjum (§ 5 ust. 2 r.r.s.p.p.) i szkół ponadgimnazjanych (§ 5
ust. 2 r.r.s.p.p.) zawarta jest definicja, że oddział integracyjny składa się z
dzieci sprawnych i niepełnosprawnych oraz określa, że liczba dzieci w oddziale
integracyjnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci
niepełnosprawnych.
Z przedstawionej powyżej analizy wynika,
że w szkole podstawowej ogólnodostępnej należy uczniom niedostosowanym
społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym, posiadającym orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego zapewnić realizację indywidualnego programu
edukacyjno-terapeutycznego zawierającego rodzaj i zakres zintegrowanych działań
nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia o charakterze resocjalizacyjnym
- z uczniem niedostosowanym społecznie, o charakterze socjoterapeutycznym - z
uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym (§ 5 ust. 2 pkt 2 r.w.o.k.d.).
Obowiązek realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia
specjalnego oraz prowadzenie działań pomocy psychologiczno-pedagogicznej z
uczniami posiadającymi specjalne potrzeby edukacyjne z różnych przyczyn wynika
także z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17
listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
(Dz. U. Nr 228, poz. 1487).
Niestety nie można utworzyć oddziału
integracyjnego składającego się z uczniów niedostosowanych społecznie lub
zagrożonych niedostosowaniem społecznym i uczniów sprawnych.
Pieluszki dla niemowląt
OdpowiedzUsuń